21 Mayıs 2010 Cuma

Gizli Engel “Öğrenme Zorluğu” - 2

fotoğraf: Nuran KANSU

Ülkemizde öğrenme zorluğu aileler ve eğitimciler tarafından yeterince bilinmemektedir. Bu nedenle aslında çözümü kolay olan bu soruna çözüm bulunamaması çocukların gereksiz yere zorluklar çekmesine sebep olmaktadır. Bu da onlara yapılacak en büyük haksızlıktır.

Bunlara yer vermemek için bir uzman tarafından erken teşhis konması çok önemlidir. Böylece gerekli önlemler alınabilir, özel bir programla çocuk sınıf arkadaşlarının düzeyine getirilebilir. Öğrenme zorluğunun tek tedavisi eğitimdir.

Uzun seneler yurtdışında öğretmenlik yaptıktan sonra Türkiye’ye döndüğümde okullarda özel eğitim programlarının olmadığını öğrenmek beni çok şaşırttı. Diğer arkadaşları gibi öğrenebilmeyi, derslerine zevkle çalışmayı isteyen, ama bilmedikleri bir nedenle bunları yapamayan, yapamadığı için öğretmeninden bir kerecik bile ”aferin sen bu işi çok iyi yaptın” sözünü duymamış ve duymak için can atan, kapasite ve yetenekleri olduğu halde, başarısız olan çocuklar var. Ve benim ülkemde bu çocuklar okullarında yardım alamıyorlar.

Her çocuğun eşit öğrenme hakkı vardır. Çocukların sorunları ve ihtiyaçlarının farkına vararak gereksinimleri doğrultusunda destek vermeli. Bunun için okullarda destek veren, alanında uzman öğretmenler bulundurulmalı ve özel eğitim sınıfları açılmalıdır.

Senelerce öğretmenlik yaptığım ülke Kanada’da öğrenme zorlukları nedeniyle özel eğitime ihtiyaçları olan çocuklar kendi sınıflarında normal eğitime devam ederler. Okullarda bu çocukların eğitimine destek veren, sınıfları dolaşarak yardımcı olan bir öğretmen vardır. Özel eğitim uygulamaları tek tip değildir. Kanada okullarında öğrenciye destek veren çeşitli özel eğitim programları vardır. Çocuklar bunlardan birini seçme hakkına sahiplerdir. Bazı çocuklar kendi sınıflarında destek alarak başarılı olurken bazıları da sadece öğrenme zorluğu çektikleri ders için kendi okullarında bulunan özel sınıflara giderek alanında uzman olan bir öğretmenden farklı öğretim metodlarıyla destek alırlar. En önemlisi Kanada okullarında öğrenciler gerekli yardım ve desteği kendi okullarında alır, bunun için okul saatleri dışında başka bir yere gitme ihtiyacı duymazlar.

Öğrenme zorluğu çoğu zaman cesaret kırıcıdır. Bu çocukların sabırla kendilerine yardımcı olacak büyüklere ihtiyaçları vardır. Anne-babalara ve öğretmenlere verilecek önerilerden bazıları:

- Çocuğun öğrenme zorluğunu olduğu gibi kabul edip onun başarısızlıklarını yargılamamak
- Çocuğun hangi alanlarda öğrenme zorluğu çektiğini anlamak ve çocuğa yardımcı olacak eğitim yöntemlerini araştırmak. Bu yöntemlerin okulda ve evde uygulanmasını sağlamak.
- Okullarda alanında uzman olan eğitimcilerden ders almasını sağlamak
- Çocuğun yetenek ve kabiliyetlerini keşfetmek ve bu yönde etkinliklere katılmasını sağlayarak özgüvenini geliştirmek.

Öğrenme zorluğu olan çocuklar sadece akademik başarısızlıklar yaşamaz aynı zamanda sosyal becerilerini de geliştiremezler. Davranışsal güçlükler çeker ve topluma uyum sağlamakta zorlanırlar. Okulda disiplin sorunları yaşarlar. Okulların hedefi çocukların öğrenmesini ve başarılı olmasını sağlamaktır. Herkese eşit eğitim ortamı sağlayabilmek için okulların bünyelerinde özel eğitim öğretmenleri bulundurmaları ve bu çocukların destek almaları sağlanmalıdır.

Çocuklara boş yere başarısızlık duygusu yaşatmamalı. Onların sorunları ve ihtiyaçlarının farkına varmalı. Çocukların hepsine eşit öğrenme imkanları sunmalı. Nasıl gözleri bozuk bir çocuğa, gözüne uygun numaralı bir gözlük alarak hayatını kolaylaştırıyorsak, öğrenme zorluğu olan bir çocuğun hayatını da kolaylaştırmak gözlük almak kadar kolay olmalı.

Yazı ve Fotoğraf: Nuran Kansu
Eğitim Danışmanı
nuran@oncecocuklar.com


(Bu yazı 21 Mayıs 2010 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Ankara ekinde yayınlanmıştır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder