8 Mayıs 2010 Cumartesi

Sanatla Güç Kazanıyorlar






Eğitim uygulama okulları; genel ilköğretim programlarından yararlanamayan zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocukların özbakım ve temel yaşam becerileri ile işlevsel akademik becerilerini geliştirmek ve topluma uyumlarını sağlamak üzere eğitim vermekte olan devlete bağlı okullardır.
İş eğitim merkezleri ise; eğitim uygulama okullarını bitiren veya zorunlu eğitim çağı dışında kalan zihinsel öğrenme yetersizliği olan bireylerin; temel yaşam becerilerini geliştirmek, öğrenme gereksinimlerini karşılamak ve topluma uyumlarını sağlamak amacıyla kursların düzenlendiği kurumlardır.
Ankara’da bulunan Çağdaş Eğitim Uygulama Okulu ve İş Eğitim Merkezi ise, iki yıldır varoluş amacına yönelik hizmet vermenin yanı sıra, tersi bir uygulama ile toplumu da özel eğitim gereksinimi olan bireylerle ilgili olarak dolaylı yoldan eğitmeyi hedefliyor ve bunun için “sanat”ı bir araç olarak kullanıyor.
Okulun resim kulübü tarafından “Sanatın Gücü” adı altında oluşturulan proje; zihinsel yetersizliği olan çocukların kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlamayı, toplum ve engelliler arasında sanat aracılığıyla bir köprü kurarak toplumun bu çocuklara bakışında farklılık yaratmayı ve onlara karşı daha olumlu tutumlar geliştirilmesini amaçlayan bir dizi projeyi içinde barındırıyor.
Bugüne kadar okulun resim derslerinde, eğitim programına göre sınırlı boyama, kesme, yapıştırma ve basit baskı çalışmaları yapılabilirken, 2009 yılında Ressam Harun Antakyalı ile gerçekleştirilen bir workshop çalışmasında; öğrencilerin geniş yüzeylerde nasıl çalışabilecekleri ve kendilerini nasıl ifade edebilecekleri belirlenmiş oldu. Ressam bu çalışma için daha sonra "Bu güne kadar yaptığım ve unutamayacağım en heyecanlı ve duygulu çalışma oldu" ifadesini kullanmıştır. Bu çalışmanın ardından okulun Resim Kulübü ile Harun Antakyalı işbirliğiyle “Sanatın Gücü” projesi oluşturuldu.
Okula devam eden bütün çocuklar, müdahale edilmeden, tamamıyla kendi iç dünyalarını yansıttılar. Bu çalışmanın sonunda seçilen sekiz çocuk Ressam Harun Antakyalı ile okul kantininde 50 metrekarelik dev bir duvar resmi gerçekleştirdiler.
Üç ay süren bir çalışma sonunda da kağıt ve tuval üzerinde yaptıkları 35 eserle Okul Kantininde ilk sergilerini açtılar.
Okulun resim kulübü ve öğrencileri, bu deneyimden aldıkları motivasyonla okulun resim dersi programı dahilinde çalışmalarını sürdürmekteler.
Sürekli yenilenen çalışmalarını yaklaşık iki ay boyunca Ankara Kalesi Kirit Cafe’de sergileyen “özel” sanatçıların resimleri, 02 Mayıs–02 Haziran 2010 tarihleri arasında Bilim Eğitim Estetik Kültür Sanat Araştırmaları Vakfı (BEKSAV) Salonunda (Batı Sineması içi) sanat severlerle buluşacak.
“Sanatın Gücü” Projesi kapsamında seslerini sanat aracılığıyla duyurmaya devam eden bu “özel” çocuklara kulak vermek isteyenler BEKSAV Salonlarını ziyaret edebilirler.
Saliha Gelener
saliha2g@yahoo.com

(Bu yazı 07 Mayıs 2010 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Ankara ekinde yayınlanmıştır.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder